zondag 7 april 2013

DIY: pralinekuipjes maken!

Het lijkt wel een eetweek op de blog. Vandaag ook weer een mengeling van een DIY met een recept!

Het oorspronkelijk idee was om vandaag nutella cupcakes te maken (nog niet voor de blog). Maar toen viel de pot nutella uit mijn handen en bleef ik met een zielig hoopje glas en choco achter. Dus koos ik voor plan B, iets wat al een tijdje op mijn to -do lijstje stond. Pralinekuipjes maken!

Pralinekuipjes zijn vormen uit chocolade waar je dan een vulling in kan plaatsen. Het is super eenvoudig om te maken maar wel wat prulwerk om ze uit hun vorm te krijgen. Kijk maar mee naar mijn eerste poging...

Wat heb je nodig:
  • 100 gr (melk)chocolade
  • een smeltkommetje wat in de microgolfoven mag
  • een lepel
  • keukenrol
  • papieren vormpjes (vb mini cupcake vormen) 
  • een weegschaal 
  • eventueel een mini cupcake vorm.  






Hoe ga je te werk:
  • Eerst smelt je de chocolade door deze 20 sec. op 600Watt in de microgolf te plaatsen. Roer telkens goed om tot ongeveer de helft gesmolten is. Hierna blijf je gewoon roeren, door de warmte smelt de andere helft. 
  • Wanneer de chocolade gesmolten is, breng je een lepel chocolade in de vormpjes. Draai hiermee tot de zijkanten ook wat bedekt zijn en laat dan de overige chocolade uitdruppen. 
  • Plaats ze eventueel in een mini cupcakevorm zodat ze niet doorzakken van de zwaarte. 
  • Doe dit tot je chocolade op is. 
  • Zet het geheel nu een half uur tot een uur in de koelkast. 
  • Hierna volgt het prullenwerk... Voor mezelf vond ik het makkelijker om de chocoladekuipjes vast te houden met keukenrol. Hierdoor smelten ze minder snel en kan je met je andere hand het papier er vanaf prullen. Mijn eerste probeersel hebben het niet helemaal overleefd maar ze waren wel lekker.

  • En eenmaal er een vulling aanwezig is, zie je die mislukte stukjes toch niet ;) Ik koos voor een vulling van banaan, slagroom en wat cacaopoeder. Heerlijk! 
 Je kan ook kiezen voor een vulling van vers fruit, van een mascarponecreme of praliné met hazelnoot... Ook van chocolade kan je wisselen, wil je gebruik maken van witte, zwarte of een mengeling? Probeer het zeker eens uit!
Veel plezier ermee! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten