zondag 3 maart 2013

DIY cupcake / juwelenhouder

Een tijdje terug had je allerlei diy programma's op tv zoals Rok en Rol en Fabriek Romantiek. De diy die ik jullie vandaag laat zien komt uit één van die programma's, ik weet enkel niet meer juist welk...

Het is supereenvoudig, je hebt weinig materiaal nodig en je krijgt een schitterend resultaat (en véél complimentjes)!

Voordat je deze diy kan uitvoeren ga je even langs bij je grootouders en vraag je na of ze een oud servies hebben wat ze niet meer willen gebruiken of bewaren. Hebben ze dit niet kan je altijd naar de kringwinkel gaan. Hier hebben ze veel keuze en kan je volledig je eigen stijl kiezen! Ik heb in de winkel alles geordend zodat ik kon zien wat het eindresultaat zou worden.

Afhankelijk van de hoogte van je houder heb je 2 à 3 borden en 1 of 2 glazen nodig. De borden zijn best wat verschillend in grootte, dit maakt het effect eens zo leuk.

Verder heb je enkel wat lijm nodig, in het tv - programma gebruikten ze siliconenlijm. Wegens gebrek daaraan heb ik de eerste keer industriele lijm (E6000) gebruikt en de tweede keer twee-componenten lijm. Beiden werken even goed dus ga niet investeren in dure lijm als je al iets in huis hebt!

Als eerste stap ga je de borden en glazen goed afwassen en drogen. Alle stof en een vettig laagje moeten er vanaf! Doe je dit niet loop je grote kans dat de lijm niet gaat plakken en alles snel op de grond ligt.

Afwas gedaan? Dan heb je al de helft van het werk gedaan! Lees nu rustig de instructies van de lijm door. Twee-componenten lijm moet bv 1 minuut gemengd worden en kan nadien slechts 5 minuten gebruikt worden voordat hij opdroogt. Hou hier rekening mee!

Begin bij het onderste bord, pakt het bijpassende glas (je gaat dit ondersteboven plaatsen), doe lijm op de bovenzijde (daar waar je drinkt), bepaal ongeveer het midden van het bord en plak het glas vast. Eventjes goed aanduwen en op naar deel twee!

Breng lijm aan op de onderzijde van het glas (wat nu de bovenzijde is geworden), bepaal ongeveer het midden van het tweede bord en plaats dit op het glas. Opnieuw goed aanduwen.

Dit proces herhaal je zoveel je wil. Laat de lijm goed opdrogen, ik raad aan om het geheel zeker 24u te laten drogen voordat je het gebruikt om iets eetbaars op te leggen.



Je kan dit voor verschillende doeleinden gebruiken. Ik gebruik 1 voor mijn juwelen waarbij ik een los theekopje bovenop zet waarop ik oorbellen hang en ringen in leg.
De andere gebruik ik voor gebak of koekjes wanneer we bezoek krijgen.

Veel plezier met deze diy!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten