zondag 17 maart 2013

DIY bodyscrub!

Na de DIY lipscrub van een tijdje terug, is het vandaag tijd voor een diy bodyscrub!

Een dik jaar geleden kwam ik uit op een artikel van Serena van beautylab waarin ze zelf een bodyscrub maakte. Het zag er zo simpel uit dat ik het zelf ook moest proberen. De eerste versie was goed gelukt maar niet zo goed afgestemd op mijn huid. Dus na wat zoeken en uitproberen heb ik nu de ideale combinatie gevonden.

Wat heb je nodig:
- Suiker, wit of bruin (Bruine suiker bevat meer water dus gaat sneller klonteren maar zorgt er ook voor dat je scrub minder snel uitdroogt. Als je iemand bent die weinig scrubt, kan je dus beter bruine suiker gebruiken.)
- zout (optioneel, De korreltjes zijn kleiner dan suiker dus het scrubt beter maar als je wondjes hebt laat je dit liever weg!)
- olie, zoals bv zonnebloemolie of amandelolie maar olijfolie werkt ook prima.
- een mengkom
- een vork
- een afsluitbare pot, liefst een wekpot omdat deze goed afsluit.
- optioneel: een extra voedend bestanddeel. Denk aan sheaboter of honing!

Hoe ga je te werk:
Allereerst is een scrub iets heel persoonlijk. De ene persoon wil liever een meer voedende scrub, de andere persoon wil liever een wat droge scrub. Op zich kan je weinig mis doen met de ingrediënten die afgebeeld staan. Is je scrub te droog? Voeg meer olie toe. Is hij te nat? Voeg dan wat meer suiker en zout toe.

Als eerste ga je de droge ingrediënten mengen. Beslis of je zout wil gebruiken en zoja, hoeveel. Ik neem ongeveer 1/5 zout tov 4/5 suiker.

Nu ga je de andere ingrediënten toevoegen. Ik gebruik een combinatie van sheaboter en amandelolie omdat dit mijn huid het meeste voedt. De sheaboter laat ik enkele seconden smelten in de microgolfoven en voeg ik als eerste toe aan het suiker/zout mengsel.
Zoals je kan zien is de scrub nu nog heel droog. Tijd om wat olie toe te voegen!
Enthousiast als ik ben, heb ik teveel olie toegevoegd.... Geen probleem, wat extra suiker en zout kan dit verhelpen.
Dit is een ideale substantie voor mij!
Nu nog in een afsluitbare pot en hij kan bij in de douche gezet worden.
Voila! Klaar om gebruikt te worden!

Nog enkele tips:
- Maak niet teveel scrub ineens. Het is heel eenvoudig om wat bij te maken, de scrub zelf blijf niet zolang goed als een gekochte scrub. Een maand of 3 is al vrij lang.
- Zorg dat je scrub altijd goed afgesloten is, zoveel te meer vocht er in de pot komt, zoveel te sneller de scrub vervallen is!
- Varieer op je scrubs. Zo is het bijvoorbeeld ook leuk om een geurtje aan je scrub toe te voegen! Ik kies dan voor bv vanille-extract, wat ik ook in gebak gebruik. Heerlijke geur!

Veel plezier ermee!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten